ISL (1): Konsep Pentaksiran, Pengujian, Penilaian dan Pengukuran
Pentaksiran
a) Konsep :
pembelajaran berterusan, dijalankan bagi memastikan pelajar memahami penguasaan dan pemahaman yang telah diberikan oleh guru samaada berkesan.
b) Tujuan :
- Memastikan murid memahami kehendak tugasan bagi meningkatkan prestasi mereka.
- Merupakan satu proses pembelajaran berterusan @ proses interaktif
Penilaian
a) Konsep : Membuat pertimbangan dalam mentafsir hasil pengukuran
b) Tujuan :
- Membolehkan kita membuat anggaran terhapat matlamat yang dituju.
- Satu cara untuk mendapatkan bukti
- Penyelesaian masalah
c) Bentuk/Sifat:
- Kulitatif
- Kuantitatif
Pengukuran
a) Konsep :
Proses bagi mendapatkan penjelasan secara bernombor tentang sebanyak mana individu mempunyai sesuatu ciri yang diukur.
b) Tujuan :
Proses menentukan sejauh mana seseorang individu memiliki ciri-ciri tertentu.
c) Bentuk/sifat :
Tidak bersifat mutlak, pengukuran tidak semestinya dibuat dalam bentuk pengujian.
Pengujian
a) Konsep : Satu set instrumen bersama satu prosedur yang sistematik- ukur tingkahlaku dan perubahan individu.
b) Tujuan :
- Tahap berapa baiknya prestasi diuji dalam pengujian.
- Guru dapat mengetahui sama ada pelajar dapat menguasai (kemahiran, pengetahuan & sikap) diingini.
Rujukan:
Azizi Ahmad. 2009. HEBEF3203 Pengukuran dan Penilaian dalam pendidikan, Meteor Doc. Sdn Bhd. Selangor Darul Ehsan
http://kheru2006.i8.com/Asas_Pentaksiran_Pembelajaran.htm
Thursday, January 7, 2010
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment